Természetes immunerősítés


Mielőtt az immunrendszer erősítését szolgáló természetes módszereket bemutatnánk, 
elengedhetetlen, hogy az immunrendszert gyengítő testi-lelki hatásokat megismertessük. Álljanak itt röviden, pontokba szedve a leggyakoribb fizikális és pszichés okok!

 

  • Az immunrendszer hatékony működését jelentősen lerontják a különböző vitamin- és nyomelemhiányok;
  • Ugyanakkor bizonyos anyagok többlete – így a magas zsír-, fehérje- és koleszterinszint, valamint a túlzott cukorfogyasztás miatt ingadozó vércukorszint – szintén csökkenti az immunitást.
  • Modern korunk harmadik problémája a nehézfémterheltség, a kadmium, a higany, az ólom, a nikkel, és egyéb nehézfém-szennyezések, melyek a szervezetben lerakódva gátolják az immunrendszert.
  • A szenvedélybetegségek – alkohol, cigaretta, kávé – e tekintetben ugyancsak károsak; kimutatható, hogy a szenvedélybetegek testében jóval kevesebb a limfociták száma, mint egészséges embertársaik szervezetében.
  • Szintén a modern problémák körébe tartozik az elektroszmog, radiesztéziai szempontból a földsugárzás, a vízér – ha valaki egy vízér-kereszteződésben fekszik, az immunrendszerére is blokkoló hatással van -, az orvosi kezelések közül pedig bizonyos gyógyszerek mellett elsősorban a röntgenbesugárzás és a kemoterápia.
  • Természetesen a lelki megterhelések – stresszek, feszültségek, traumák – szintén komolyan gyengítik az immunrendszer hatékonyságát.

Táplálkozás


Immunrendszerünk 85 %-a az emésztőcsatornában helyezkedik el! Naponta mintegy 12 gramm antitest képződik és választódik ki a bélfalon keresztül a test belsejébe. Az immunrendszer viszont csak egészséges bélflórával képes a kifogástalan működésre, ami sajnos – az antibiotikumok szedése következtében – szinte minden embernél nagy mértékben károsodott.

Fontos tehát regenerálni azt, egyrészt célirányosan, Acidophilus-kúrával, másrészt azzal, hogy tudatosan odafigyelünk táplálkozásunkra. Csak a bélrendszerben mintegy 300 különböző mikroba tenyészik; hogy hasznosak vagy károsak telepszenek-e meg bennünk, azt naponta mi magunk határozzuk meg az elfogyasztott ételekkel! Amit megeszünk, az közvetlenül befolyással van a bélflóra összetételére. Egészséges bélmiliő a teljes értékű táplálkozás révén képződik, amely bővelkedik a friss, nyers, rostos ételekben.


Immunrendszerünk megerősítésében, működésének helyreállításában tehát elsődleges szerep jut az egészséges táplálkozásnak. Kulcsfontosságú lépés a fehérjebevitel csökkentése, hiszen a többletfehérjétől a szervezet savbázis-egyensúlyát felborító savak keletkeznek, márpedig savas környezetben az immunrendszer gyengébben működik.

 
Savasító hatásúak a halak, a húsfélék, a tojás, a finomított ételek (fehér liszt, fehér cukor), a vaj, az állati zsiradékok, magas, magas fehérjetartalmuk miatt az olajos magvak (hiába növényi eredetűek), valamint a szója. Enyhén lúgos állapotban tarthatjuk viszont szervezetünket, ha minél több nyers ételt – különösen nyers zöldségeket – fogyasztunk, amelytől immunrendszerünk is erősebben fog működni. Kiváló lúgosító hatású a burgonya, a nyersen fogyasztott leveles zöldségek, a hagyma, a fokhagyma, a sárgarépa, a saláták és a fűszernövények. Érdemes megjegyezni, hogy bár egyes gyümölcsök savanyú ízűek, mégis lúgosítanak, ha nem keverednek a gyomorban semmivel, azaz ha üres gyomorba kerülnek!

Egy orvosi kísérlet tanúbizonyságai szerint hőkezelt étel fogyasztása után két-három órán keresztül a limfociták száma és az immunrendszer aktivitása lecsökken, tehát az ember jobban ki van téve a különböző betegségeknek, míg nyers étel fogyasztásánál ez a folyamat nem indul be. Étkezés szempontjából tehát mindenképpen figyelmet kell fordítanunk a sav-bázis-egyensúly fenntartására. Ha az ember savasító ételeket – pl. húsféléket, tojást, sajtot, cukros ételeket stb. – eszik, akkor gyengíti, ha lúgos ételeket – pl. zöldségeket, hántolatlan gabonaféléket, burgonyát stb. – fogyaszt, erősíti az immunrendszerét.

A táplálkozás és immunrendszerünk állapota összefüggéseinek tárgyalásából nem hagyhatjuk ki a túlsúly kérdését, két okból sem. A túlsúly az orvosi kutatások bizonysága szerint csökkenti az immunitást – jelentősen visszaveti a T-ölősejtek és a makrofágok működését -, ráadásul a nyugati világban az emberek mintegy harmada kifejezetten elhízott, másik egyharmaduk pedig „csak” túlsúlyos, azaz meglehetősen sokakat érintő problémával állunk szemben! Arról már nem is beszélve, hogy a megemelkedett koleszterin- és vérzsírszint szintén csökkent immunműködéshez vezet, nem csoda hát, hogy túlsúlyos embereknél gyakoribbak a fertőzések, mint normális testsúlyú embertársaik körében.


Itt utalnék még egyszer azokra a káros szenvedélyekre, amelyek szintén károsan befolyásolják az immunrendszer működését. Alkoholos befolyás alatt kimutatható mértékben kevesebb az immunsejtek száma; a nikotin már egészen kis mennyiségben rontja a védekezőrendszer teljesítőképességét; a koffein pedig az immunrendszer-gátló hormonok elválasztását serkenti. Érdemes hát felhagyni mind a cigarettával, mind a fekete kávéval és teával, s persze az alkohollal is, ha szeretnénk egészségesebb életet élni!

Fitoterápia

Az immunrendszer aktivitását fokozó gyógynövények közül az első említésre érdemes a lestyán, mely a vírusok leküzdésében segíti a szervezetet, de az amerikai őslakók előszeretettel használják gombásodások és fertőzések kezelésére is.


Hasonló hatékonyságú a keskenylevelű és a bíborlevelű kasvirág; ezeket vírusellenes hatásuk mellett meghűlés, influenza és középfülgyulladás kezelésére használják, de – szintén amerikai őslakosok receptjei alapján – fogfájás, torokfájás, sőt még kígyómarás ellen is bevetik. A kasvirág gyökerének kivonata herpeszfertőzések gyógyításában is nagyon jól használható. Egy német orvosok által lefolytatott vizsgálatban 180 influenzás betegnek naponta négyszer adtak kasvirággyökér-kivonatot, és ezek a betegek kevesebb panasszal és gyorsabban gyógyultak, mint azok a társaik, akik nem szedték e növényi alapú gyógyszert. A kasvirág antikarcinogén hatásáról is ismert, tehát rákos betegeknél is nyugodtan használható – különösen ha az érintett betegnél kemoterápiát alkalmaznak –, továbbá véd a gombás fertőzések ellen, és aktivizálja a fehérvérsejtek működését.

Nagyon ősi, közismert immunerősítő a fokhagyma. Már az ősi egyiptomiak is használták, még ha nem is túl üdvös célra: a rabszolgákat etették vele minden nap, hogy ne betegedjenek meg, és ne legyen munkaerőhiány. Pasteur néhány gerezd fokhagymát, illetve fokhagymalevet helyezett a baktériumtenyészetei közé, mire számos baktérium elpusztult. Albert Schweitzer is ismerte a fokhagyma gyógyító hatását – kolera- és tífuszjárvány esetén intenzív fokhagymakúrára fogta betegeit. A fokhagymát mindkét virágháború idején használták immunerősítés céljából, elsősorban az orosz hadsereg. A sebekbe fokhagymalevet csepegtettek, ami ugyan biztosan csípett, viszont nem fertőződött, nem üszkösödött el a seb. A fokhagymát azóta „orosz penicillin”-nek is hívják. További pozitívumai, hogy csökkenti a koleszterinszintet, növeli a fehérvérsejtek számát, antikarcinogén hatású, segít a fertőzések leküzdésében és a vérnyomást is csökkenti.

A fokhagyma kúraszerű alkalmazása mellett immunerősítés céljából szóba jöhetnek még a következő gyógynövények: édesgyökér, citromfű, pórlófű, levendula, bazsalikom, apróbojtorján, csűdfű (astragalus), macskakarom, valamint a homoktövis terméséből készült italok.

Ortomolekuláris medicina


Mivel az immunfolyamatokban közvetlenül résztvevő sejtek, szövetek anyagcseréje vitaminfüggő, ezért a napi vitaminszükséglet fedezése meghatározó tényező az immunrendszer aktivitása szempontjából.Az immunrendszer helyes működéséhez nélkülözhetetlen például a béta-karotin, amely egyben antioxidáns hatású is. Specifikus hatást fejt ki az immunrendszerre: növeli a T-limfociták számát. Sok béta-karotint tartalmaz többek között a kajszibarack, a brokkoli, a csicsóka és a tökfélék. Közismerten vírusellenes hatású még a C-vitamin, mely a citrusfélékben, a csipkebogyóban, a paradicsomban, és bizonyos fűszernövényekben – például a petrezselyemben – található meg.

Szervezetünk immunvédelme szempontjából fontosak továbbá a B-vitaminok. A kimutatások szerint B2-vitaminhiány esetén az immunrendszer gyengül, B6-vitaminhiány esetén a limfociták száma csökken. B2 vitamin található a dióban, a sörélesztőben, a kukoricában, a salátában és a káposztában; természetes B6 vitaminforrás szintén a káposzta és a sörélesztő, illetve a mák és a napforgómag.

Az E-vitamin fontosságát egy harminckét felnőtt emberen végzett teszt is bizonyítja: az alanyok egyik fele E-vitamint kapott, a másik fele placebót; az E-vitamint kapó csoportnak javultak az immunértékei, a placebót fogyasztóknál viszont nem történt változás. Sok E-vitamin található a hidegen sajtolt olajokban, illetve az olajos magvakban.

A nyomelemek közül a cink segíti a T-limfociták érését, a szelén hatására pedig nő az antitestek száma; ez tehát a két fő immunerősítő.

Dr. Busika több ezer élelmiszert tesztelt betegeken és egészségeseken egyaránt, a tekintetben, hogy melyek fokozzák leginkább az immunrendszer működését. Eredményei alapján „ehető immunitás”-nak tulajdonította a teljes értékű gabonaféléket, a búzacsírát, a szezámmagot, a citrusféléket, a barnarizst, a zellert, a spárgát (e zöldségnek kifejezetten magas a szeléntartalma) és a fokhagymát. Az immunrendszert erősítő ételek 99%-a növényi eredetű, és ez nem véletlen! Minnél több friss-élő, növényi eredetű ételt tartalmaz az étrendünk annál erősebben müködik az immunrendszerünk.

Aroma- és Litoterápia

Az immunrendszert erősítő illóolajokat – eukaliptusz-, édeskömény-, fokhagyma-, levendula-, citromfű-, borsmenta- és rozmaringolaj – akár belsőleg is használhatjuk, akár a fürdővízhez cseppenthetjük, vagy párologtathatjuk is őket. (Vannak, akik fokhagymaolajjal bekenve magukat, az összes fertőző beteget távol tudják tartani maguktól…)

A kövek, drágakövek közül immunerősítő hatású, ezért akár marokkőként használható, vagy ékszerként hordható – a lényeg, hogy a kő az aurán belül helyezkedjen el – az akvamarin, az ametiszt, a kék kvarc, a turmalin és a jádekő. Ha valakinél valamilyen súlyos immunrendszeri probléma lép fel, érdemes zöld turmalint beszereznie, és azt folyamatosan a csecsemőmirigy felett hordania.

Fizioterápia, reflexológia

A hidroterápiás módszerek közül kifejezetten immunerősítő például a váltózuhany, a hideg vizes ledörzsölés, vagy a szauna. A szauna tulajdonképpen egy mesterséges lázat hoz létre, márpedig a különböző fertőző betegségek éppen azért járnak lázzal, mert magasabb hőmérsékleten kevésbé tudnak szaporodni a különféle kórokozók.

Frissítő és élénkítő hatása mellett immunerősítőnek is számít a frottírozás, melynek során egy nedves törülközővel alaposan végigdörzsöljük az egész testfelületet. Akkor jó, ha kissé kipirosodik a bőr, amit azután vékonyan bekenhetünk valamilyen immunerősítő illóolaj mandulaolajban higított változatával. A nedves frottírtörülközőt helyettesíthetjük száraz kefével is.


A rendszeres mozgás bizonyítottan elősegíti egyes immunsejtek képződését. Immunitásunk fokozása érdekében elengedhetetlen hát a rendszeres, friss levegőn végzett testmozgás – úszás, futás, kerékpározás, kirándulás, valamint a természeti elemekkel – az anyafölddel, a természetes vizekkel, a levegővel, a napfénnyel – való kapcsolat ápolása (légfürdők, napfürdők). Már 20-30 perces mozgást követően kimutatható a szervezet védekezőképességének növekedése. Hetente kétszer-háromszor optimális a friss levegőn végzett mozgás, minimum 30-40 percen át.

Hasonlóan jót tesznek a masszázsok is – elsősorban a gerincmasszázs, a kötőszöveti masszázs és a metamorfikus masszázs -, de az immunrendszer működésében fontos szerepet játszó szervek zónáit is érdemes masszírozni a lábon. Az ily módon kezelendő területek a mandulák, a lép, a vakbél, a vastagbél és a nyirokrendszer refelxzónái.

Akupresszúra

A szervezet energetikai működését segítő meridián vezetékek mentén különböző immunpontokat találunk, melyeknek akupresszúrás ingerlése fokozza az immunrendszer működését. Ilyen immunpontnak minősül a Vastagbél 11-es pont (behajlított karnál a könyökhajlat külső szélén lévő mélyedésben található), a Gyomor 36-os pont ( a térdkalács alatt négy ujjnyival, a sípcsont külső szélén keresendő), valamint az Epehólyag 34-es pont (a szárkapocs-csont fejénél), de hasznos lehet a Kormányzó meridián 14-es pontjának ingerlése is, a 7. nyakcsigolya és az 1. hátcsigolya tövisnyúlványa közötti részen.

Egyszerű immunfokozó módszer továbbá a csecsemőmirigy külső aktivizálása; ilyenkor a szegycsontot kell kopogtatni, ütögetni, vagy törülközővel dörzsölni (frottírozni). 

Egyéb lehetőségek az immunrendszer erősítésére

Komoly immungyengeség esetén érdemes megpróbálkozni egy orvosilag újonnan használt immunerősítő módszerrrel, a sajátvér-terápiával. Ilyenkor vénás vért vesznek a betegtől, s azt közvetlenül, vagy valamilyen előkezelés után vagy az izomzatba, vagy a bőr alá visszajuttatják. A saját vizelet-terápia is nagyon jó immunerősítő. A reggeli első vizelet közepét kell fogyasztani töményen, vagy hígított formában. A homeopátia a fehér fagyöngy, a tuja, a farkasalma és a sisakvirág különböző hígításait ajánlja immunerősítőként.

Immunerősítő módszerek még: a zeneterápia, a színterápia, a mikrobiológiai kezelés, az oxigénterápia, az enzimterápia, az akupunktúra, a Bach-virágterápia, a bioenergetikai-, valamint a biorezonanciás kezelés, az elektroneurális terápia és a pszichoterápia.

A stressz kiváltotta immungyengeség esetén a lelki bajok rendezése, a stresszcsökkentő módszerek alkalmazása elengedhetelen. Jó hatású a nevetés, a kinezilógiai módszerek, a relaxáció, a meditáció, az imádság. Végül a legfontosabb imunerősítőre szerteném felhívni a figyelmet, ami nem más, mint a Szeretet. 

„Meg vagyok győződve arról, hogy minden gyógyulásnak köze van ahhoz, hogy feltétel nélkül adhatunk és kaphatunk szeretetet; ez immunrendszerünk legerősebb ingerléséhez vezet.“ (Dr. Bernie Siegel)

 

Váradi Tibor

2017-04-10T14:43:18+00:00
Részletes program
Nyerd meg a belépőjegyed!

ELŐADÁSOK

Prof. dr. Bagdy Emőke • Bóna László • 
Grandpierre Atilla • Müller Péter • 
Váradi Tibor

SZTÁRVENDÉGEK, KONCERTEK

Szabó Ádám • Galambos Fecó• 
Egyházi Géza • Koós Réka • 
Kövi Szabolcs

GYERMEKPROGRAMOK

Galambos Fecó bűvész • Katáng zenekar • Manócska Társulat • Ametist Bábszínház • Kovácsovics Fruzsina • Rózsapiros bábcsoport

KONZULTÁCIÓK

kineziológia • asztrológia • masszázs • biológiai fogászat • Bach-virágterápia • Dr. Voll-féle állapotfelmérés • nehézfém- és allergiakivezetés • művészeti munka • homeopátia • íriszdiagnosztika

WORKSHOPOK

szépségápolás • családállítás • enneagram • gerinctorna • életútelemzés • grafológia • meseterápia • böjt és tisztítókúrák • tanulási blokkok • allergiák kezelése • szenvedélybetegségek

SZABADIDŐS PROGRAMOK

önismereti utca felnőtteknek • zenesátor • hagyományok sátra • társasjáték sátor • környezetvédelmi sátor • bűvészshow • sportpálya • zsonglőrök

EGÉSZSÉGES ÉTELEK

receptklub • ételkülönlegességek • édes és sós sütemények • vegán torták • tej- és tojásmentes fagylalt • bio pattogatott kukorica • és sok más tisztán növényi finomság

VÁSÁR, KIÁLLÍTÓK

egészséges életmódhoz kötődő különböző termékek

RAJZPÁLYÁZAT

Ez évben is meghirdetjük országos rajzpályázatunkat

VIDEÓK

Hangulatos videók idei és korábbi fellépőinkről, programjainkról

MEGKÖZELÍTHETŐSÉG

Hogyan közelíthető meg a fesztivál helyszíne?
 

 
Online jegyvásárlás
Online jegyvásárlás
Váltsd meg a jegyed könnyedén! – Online jegyvásárlás

Értesülj időben a Napfényes Fesztivál előadásairól, programjairól és nyereményjátékairól,
iratkozz fel az e-mailes értesítőnkre!

Értesítést kérek!

Az „Értesítést kérek!” gombra kattintással hozzájárulsz, hogy a megadott elérhetőségeidre a Napfényes Élet Alapítvány tanfolyamait, termékeit és szolgáltatásait népszerűsítő hírleveleket küldjön, illetve hogy a megadott adataidat e célból kezelje. Kijelented, hogy jelen hozzájárulásod visszavonásával és a megadott adataid kezelésével kapcsolatban az Adatkezelési tájékoztatóban írtakat elolvastad és tudomásul vetted.

A Napfényes Fesztivál együttműködő partnerei:

A Napfényes Fesztivál támogatói
Napfényes Fesztivál Menü